Op de Alan Turingschool vinden we lezen erg belangrijk. Dit doen wij zonder een methode, maar wel met een structurele en doelgerichte aanpak. Onze visie op leesonderwijs is gebaseerd op de volgende pijlers:
Effectief Leesonderwijs op de Alan Turingschool
Op de Alan Turingschool hechten we veel waarde aan goed leesonderwijs. Wij werken zonder methode, maar met een structurele en doelgerichte aanpak, gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke inzichten. Onze visie op leesonderwijs rust op de volgende pijlers:
Begrijpend Lezen is Geen Vak
Bij ons is lezen een middel om de wereld te ontdekken, geen losstaand vak. Onze leerlingen lezen dagelijks teksten, boeken, krantenartikelen en gedichten, gekoppeld aan ons thematisch onderwijs. We benutten als team elke kans om met teksten te werken, waardoor leesvaardigheid en tekstbegrip zich op natuurlijke wijze ontwikkelen.
Variatie in teksten
Vanaf groep 1 maken onze leerlingen kennis met een breed scala aan tekstsoorten: gedichten, fabels, jeugdliteratuur, sprookjes, verhalende en informatieve teksten. Door deze variatie leren leerlingen verschillende tekststructuren herkennen en ontwikkelen ze een breed tekstbegrip.
Actieve verwerking tijdens en na het lezen
We stimuleren een actieve verwerking van teksten, zowel tijdens als na het lezen. Dit gebeurt door middel van ptaten over de tekst en (creatieve) verwerkingsopdrachten, zoals het maken van een tekening of het schrijven van een verhaal. Door in gesprek te gaan over teksten, boeken en gedichten, verdiepen leerlingen hun begrip en leren ze kritisch nadenken.
Leesplezier als Sleutel tot Succes
Gedurende de basisschool verschuift de focus van ‘leren om te lezen’ naar ‘lezen om te leren’. We begeleiden onze leerlingen hierin zorgvuldig en zorgen voor positieve leeservaringen. Daarnaast besteden we extra aandacht aan jeugdliteratuur en helpen we leerlingen bij het ontdekken en ontwikkelen van hun eigen leesvoorkeuren. Dit draagt bij aan een hoog leesplezier, wat essentieel is voor hun motivatie en leesontwikkeling.
Met deze aanpak groeien onze leerlingen uit tot vaardige, nieuwsgierige en gemotiveerde lezers!